Prepoklad 1: žiadna zmena v živote študenta, ktorý už aj tak platí.
Prepoklad 2: školy budú naďalej primerane zaobstarané, pričom sa odľahčí rozpočet.
Predpoklad 3: odstránenie nelegálnych poplatkov na školách.
Riešenie: spoplatnenie externého štúdia.
Prax predpokladu 1: vyššie poplatky pre študentov.
Prax predpokladu 2: školy dymiace úsilím zohnať financie. Hrozba oslepnutia ako u človeka vbiede,pre ktorého prvoradý je boj o prežite, encyklopédia neznámy pojem.
Prax predpokladu 3: nezákonné poplatky na školách sú upravené tak, aby boli legálnymi. Tým pádom môžu naďalej pokojne pretrvávať.
Z pohľadu škôl: predstavte si, žechodíte celý týždeň do práce, ktorá zahlcuje čas temer celého dňa.Predstavte si, že musíte obetovať aj svoj víkend, pre tých ktorí Váspotrebujú a nemôžu počas pracovných dní. A predstavte si, že títonavyše zarábajú ...
Z pohľadu vlády: dôvodom dotácií škôlje bezplatné štúdium. Avšak vrabce čvirikajú, že to už tak dávnejšie vskutočnosti nie je. A navyše je Vaša štátna pokladnica stále občashladná ...
Riešenie: spoplatnenie externého štúdia Tabuľkovo to možno vyzerá krásne a logicky, ale ...
Externistisú často ľudia, ktorí napriek svojím zárobkom veľa peňazí nazvyšnemajú, veľa krát študujú externe z iných vážnych dôvodov, ktoréneharmonizujú s tisícovými výdavkami mesačne na štúdium.
Novýnávrh vlády taktiež "smrdí" neskorším zavedením školného aj pre dennéštúdium. A v tomto bode (ak nie už teraz) je krajina sociálnejpolitiky exotika na obrázku v kalendári.
Osobný návrh:sprísniť reálne kvalitatívne požiadavky na vyučujúcich, zvýšiť ichmzdy. Zaviesť zárobkovo činné aktivity, ktorými by sa zároveňštudentom poskytla reálna prax ( výskumy, súťaže, aktivity podporovanésponzormi). Firmy a podnikatelia, ktorí by takto študentom poskytovalimožnosť práce, by dostávali výhody vo forme úľav a pod, zároveň byzískavali potencionálnych budúcich zamestnancov. Peniaze, ktoré byštudenti takouto praxou "zarobili", odvádzali by sa do rozpočtu škole. Je to ten istý princíp ako keď študenti zarábajú a štúdium si platia, stým rozdielom, že by sa nemuseli vláčiť po nociach za barmi, alevenovať sa svojmu predemtu, čím by aj zvýšili svoje vedomosti.